onsdag, januar 17, 2007

Livsstils-"eksperten" - Kender du typen?

For at følge en smule op på Jeppes indlæg om TV2's svar på kalkérpapiret, "4 Hjul & en overhaling", vil jeg gerne lige give min mening med om DR's gråtone i mediepaletten, "Kender du typen?".

Selve programmet er der som sådan ikke noget i vejen med.

Jo, vent!

Det er naturligvis altid sjovt at blive lukket ind i et fremmed menneskes hus, og få lov til at gå rundt og snuse, og gætte på hvem personen mon er. Det får man så som regel at vide når polititilholdet ankommer med posten, men det er en anden sag.

For et par uger siden var "Kender du typen?" på besøg hos Villy Søvndal, og til min egen store overraskelse, lykkedes det mig at gætte SF's formand allerede mens livsstilseksperterne varmede op i indkørslen. Det fik mig til at se på programmet på en lidt anden måde.

For hvis jeg, en ung universitetsstuderende med kun ca. 24 års almindelig menneskeerfaring, kan gætte hele programmets plot inden for de 15-20 første sekunder, er der enten noget galt med programmet, eller med forudsigeligheden i Villy Søvndals boligindretning.
Skulle det sidste være tilfældet, forsøgte DR da også kækt ugen efter, at tilsløre identiteten hos den kendte, ved at vise rundt i et hjem der var så stilforvirret, at det ikke er set mage, siden... ja, siden man forsøgte at presse Def Leppard og Marokko ind i en postbil. I den forbindelse glemte de desværre bare, at der ikke er noget som stilforvirring der i højere grad signalerer Puk Elgaard.

Men min egentlige anke imod dette spild af gode DVCAM-bånd er, at man mener det er godt fjernsyn, at lade livsstilseksperten (næppe nogen beskyttet stillingsbetegnelse) Christine Feldthaus, tonse rundt i et kendis-hjem og skyde vidt og bredt og i alle verdenshjørner, og sige ting som: "ja, altså jeg tror vedkommende læser enten avis eller ugeblade", "Det kunne sagtens være en murer, men jeg tror mere på marinesoldaten. Det KAN selvfølgelig også være lægen. Alle 2 ting passer godt ind her", og da hun endelig bliver konfronteret med alle 3 mulige kendisser siger hun gudhjælpeme "Ja, det kan jo være dem alle 3"...

Nu har jeg ikke læst nogle af de sikkert talrige opgaver og tryksager Christine Feldthaus må have udarbejdet for at kunne kalde sig "livsstilsekspert", men jeg forestiller mig et konklusionsafsnit som er enten ufatteligt langt, eller ufatteligt kort, måske slet ikke eksisterende. Nødigt ville jeg ihvertfald være den HF-lærer, der i sin tid har skullet eksaminere en ung Christine Feldthaus, og forgæves forsøge at få hende til at mene noget som helst konkret om Christian d. 4.'s hollandske haver (og så iøvrigt blive konfronteret med denne infernale ubeslutsomhed, som han sikkert har brugt ikke så få terapi-timer på at glemme, hver tirsdag aften i bedste sendetid). Med mindre Camilla Ottesen, Lotte Heise og Puk Elgaard har indgået registreret partnerskab, og er flyttet i kollektiv med samtlige repræsenterede faggrupper i 3F, så skal der altså tages en beslutning!!! NUUUUUUU!!!!

Jeg fatter ikke at man kan bruge hende til noget som helst på TV. Men hun matcher fuldstændig DR's nye profil, og er fantastisk til at fylde sendetiden med ligegyldig snak og lommefilosofi, og det kan selvfølgelig ligeså godt foregå hjemme hos Villy Søvndal som i HT-terminalen på Rådhuspladsen.